For å bruke kontanthåndtering i appen og i clouden må det først settes opp riktig. For å aktivere tjenesten må du ta kontakt med vårt supportteam på 22 04 64 90 eller support@barcontrol.no
Når tjenesten er aktivert er det fortsatt et par steg som må fullføres i clouden.
Konfigurering av kelnerrettigheter
For å gjøre kontanthåndtering tilgjengelig for bruk i appen må kelnerrettigheter konfigureres. Gå til Oppsett -> Oppsett -> Kelnergruppe og velg Endre på ønsket kelnergruppe.
I dette eksempelet får kelnergruppen "Hovmester" rettigheter til å gjøre uttak, innskudd og se listen over alle aktiviteter.
Du kan kombinere rettighetene som ønsket. Generelt anbefales det å begrense rettighetene for transaksjoner for å sikre aktiviteter koblet til safen.
For å gjøre kontanthåndtering tilgjengelig for alle ansatte må dette steget gjentas for alle kelnergruppene.
Legge til årsaker
I clouden er det mulig å legge til nye årsaker til innskudd og uttak. Det er allerede lagt inn et standard-utvalg av årsaker, men du kan fortsatt legge til flere etter behov. Gå til Oppsett -> Økonomi -> Årsaker for å legge til årsaker.
I denne visningen ser du en oversikt over alle årsakene. For å legge til en ny årsak trykker du på "Legg til". Først må du velge riktig kontotype.
Etter å ha valgt kontotype kan du nå endre på disse verdiene:
- Beskrivelse: Navn på årsaken. Vil vises i appen og på kvitteringer.
- Konto (foreløpig ikke i bruk): Hvis du har satt opp regnskapskontoer kan du velge kontoen her.
- Kategori (Valgfri): Knytter årsaken til en spesifikk kategori.
- Safe (Valgfri): Dette begrenser årsaken til å kun være tilgjengelig for safe-operatøren.
For å legge til flere årsaker gjentar du stegene over.
Forklaring av "Safe"-operatør
Når funksjonen for kontanthåndtering aktiveres vil kelneren og kelnergruppen "Safe" legges til automatisk i clouden.
Safe-kelneren har disse egenskapene:
- Kan ikke deaktiveres eller slettes.
- Kan bruke alle tjenestene til kontanthåndtering.
- Kan ikke legge inn ordre eller utføre betalinger.
- Kan overføre penger mellom kassaskuff og safe.
For å holde aktiviteter rundt kontanthåndtering så ryddig som mulig bør transaksjoner inn og ut av safen kun gjøres med safe-kelneren.
NB: For å bruke safe-kelneren må det settes et passord eller pin-kode. Under Programmering -> Kelner kan du trykke på nøkkelen ved siden av safe-kelneren.
Du kan velge mellom å sette en 4-sifret PIN eller et passord for å logge inn på safe-kelneren.
Når dette oppsettet er fullført er kontanthåndtering klart for å gjøre innledende kontantkontroll i kassa.
Kommentarer
0 kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.